Ceny rohlíků se staly předmětem diskuze poté, co na akci Lidlu upozornil ředitel Svazu pekařů a cukrářů ČR Jaromír Dřízal. Řetězec totiž začal prodávat rohlíky za 1,50 Kč, což Dřízal označil za nešťastné, protože do budoucna by to mohlo vést k problémům pekáren, ukončení jejich výroby a nahrazení čerstvého pečiva dopékanými zamrazovanými polotovary.
„Šéf svazu vyjadřuje podivení nad takto nízkou cenou a spekuluje o tom, že některé pekárny dodávají řetězci svoje produkty za podnákladové ceny. Konstatoval také, že bude vyvíjet nátlak na obchodníky, aby pekárenské produkty neprodávali za nízké ceny,” řekl k rozhovoru Dřízala pro Seznam Zprávy mluvčí ÚOHS.
A i když si je antimonopolní úřad vědom složité situace na pekárenském trhu, trvá na dodržování pravidel volného trhu. „Jestliže by se pekaři snažili společným postupem ovlivnit některého ze svých kolegů, aby neprodával příliš lacino, nebo obdobně tlačili na prodejní cenu obchodního řetězce, mohlo by se jednat o porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. Za porušení soutěžních pravidel přitom hrozí pokuty až do výše 10 procent z obratu soutěžitele,” doplnil Martin Švanda.
Proti výkladu ÚOHS se Svaz pekařů a cukrářů v ČR ohradil v tiskové zprávě. „Bohužel vyjádření pana výkonného ředitele pana Dřízala nebylo úplně správně pochopeno, když se ve svém komentáři pouze pozastavil nad kroky obchodního řetězce Lidl, které učinil tento obchodní řetězec v nedávné minulosti,“ uvedl svaz.
Podle něj Dřízal pouze popsal reálnou situaci na pekařském trhu, kdy v důsledku postupného snižování výkupních cen docházelo v minulých letech k rušení pekáren. „Jak svaz, tak jeho jednotliví členové se distancují od výkladu, že by měli v úmyslu jakkoli sjednocovat tržní strategii nebo jakkoli ovlivňovat cenovou politiku či obchodní vyjednávaní svých členů,“ stojí ve zprávě.
Současná běžná cena za rohlík se v Česku pohybuje okolo 1,90 Kč. Ani to ale podle svazu neodpovídá reálné hodnotě produktu. Denně se v ČR vyrobí okolo 13 milionů rohlíků, do řetězců se jich dodává kolem osmi milionů. „Dodavatelská cena deset haléřů pod výrobními náklady znamená pro obor roční ztrátu 290 milionů korun, které pak chybí na rozvoj, investice, mzdy zaměstnanců," argumentoval ve zmíněném rozhovoru Jaromír Dřízal.
Zaujal vás článek?
Autor: redakce
Místo pro Vaše odkazy. V případě splnění registračních podmínek zdarma zveřejníme.
Vyhledávání Nová registraceChcete zůstat v obraze? Připojte se k naší komunitě profesionálů. Objednejte si zasílání nejaktuálnějších příspěvků mailem.
Přihlásit k odběru
Nový příspěvek do diskuse