Zisky obchodních řetězců rostou na úkor pekařů
  

Zisky obchodních řetězců rostou na úkor pekařů


Ač většina potravin zdražuje, pekařské výrobky jsou na svém minimu. Jen obyčejný rohlík za posledních osm let zlevnil o korunu. Podpora pekařů ze strany státu je téměř nulová, zatímco tlak velkých obchodních řetězců na nízké ceny veliký. Pomůže hnutí Naši pekaři?




Během posledních 20 let ceny produktů rostly. Stejně na tom byly také pekařské výrobky. Od roku 2008 však došlo k poklesu cen, a to o 8 % u chleba a o 22 % u pšeničného pečiva. Důvodem jsou velké obchodní řetězce, které tlačí ceny rohlíků, baget, housek i chlebů a koláčů na minimum. Přesto ale hypermarkety a supermarkety každé ráno očekávají dovezené pečivo v té nejlepší kvalitě.

Požadované nízké ceny se pekařům nerentují. Výše ročního obratu pekárenského a cukrárenského průmyslu se pohybuje kolem 31 miliard Kč, z čehož zisk celého oboru v roce 2014 činil 395 milionů Kč. Loňský rok se tak nesl kvůli snížení cen pečiva v celooborové ztrátě. O potřebném rozvoji tak nemůže být ani řeč. Paradoxem však je, že právě pět největších obchodních řetězců se v roce 2015 pyšnilo ziskem přes 6,3 miliard Kč.

Pomohlo by snížení DPH na potraviny

V dnešní době jsou vysoké zisky upřednostňovány před kvalitními výrobky a péčí o zákazníka. Ovšem nejen nadnárodní obchodní řetězce by měly přestat apelovat nad nejnižšími cenami pečiva. Pomoci pekařskému a cukrářskému oboru by měl také stát.

Ekonomika je na vzestupu, a tak by pomohlo alespoň snížení DPH na potraviny. Daň z přidané hodnoty na potraviny je nyní v Česku 15 %. Přitom v sousedních státech je i o polovinu nižší. V Rakousku činí 10 %, v Polsku 8 % a v Německu 7 %. Není divu, že obyvatelé v pohraničních oblastech stále velmi často jezdí na nákupy raději do zahraničí.

Naši pekaři se snaží o změnu u spotřebitelů

Nejen na pomoc rozvoji pekařského oboru v České republice vzniklo hnutí Naši pekaři. Cílem soukromé iniciativy je bránit zájmy spotřebitelů, zejména tedy v pekařském a cukrárenském průmyslu.

Nezávislé a zcela apolitické hnutí se snaží o změnu nákupního chování spotřebitelů, touží po efektivním hospodaření s potravinami, po ekologické odpovědnosti a po zvýšení respektu k tradičnímu řemeslu a kulturnímu bohatství.


Zaujal vás článek?   


Autor: redakce



Rostislav Dobeš Reaguj

A předsedou bude Babiš?

Nový příspěvek do diskuse



Katalog firem,
produktů a služeb

Místo pro Vaše odkazy. V případě splnění registračních podmínek zdarma zveřejníme.

Vyhledávání Nová registrace

Newsletter

Chcete zůstat v obraze? Připojte se k naší komunitě profesionálů. Objednejte si zasílání nejaktuálnějších příspěvků mailem.

Přihlásit k odběru
Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů
TEN ART, spol. s r.o.
Vyzkoušej Ekonomický Software DUNA
Výstaviště České Budějovice a.s.