Jen víc mražených polotovarů pečiva – lidé stejně
  

Jen víc mražených polotovarů pečiva – lidé stejně


Českým pekařům podle zprávy Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů vadí dovoz levných mražených polotovarů. Obchodní řetězce tlačí na snižování cen a nabízejí zboží z vlastní pekárny. Nejedná se o zboží čerstvé, ale o dopečený polotovar až devět měsíců starý. Lidé přitom stále více požadují kvalitní zboží. Někteří pekaři se tohoto trendu obávají, jiní jej naopak vítají.




Podle Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů ovládají pekařský trh ze dvou třetin stále sílící obchodní řetězce. Vyvíjejí tvrdý tlak na nízkou cenu a zároveň chtějí zásobovat sedm dní v týdnu po celý rok. Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů brojí proti této konkurenci, nicméně někteří čeští pekaři ji naopak vítají. „Jen ať je jich víc a víc, přihrávají nám zákazníky," neobává se konkurence Richard Kabát, majitel pražské pekárny.

Pečivo z polotovarů nepoznáte na první pohled

Zákazníci mají zájem o kvalitní a čerstvé pečivo, obchodníci a nejen v supermarketech proto často výrobky dopékají těsně před prodejem. Rozpoznat, zda se jedná o zboží čerstvé nebo připravené ze zamražených polotovarů není pro zákazníka snadné. Nicméně rozdíl poznají již druhý den. Povinnost značit rozpékané a čerstvé pečivo v tuto chvíli prodejci nemají, což je podle svazu pekařů zásadní problém. Na dotaz, o jaké pečivo se jedná, odpověděla prodavačka stánkového řetězce v Praze 4, který inzeruje vždy čerstvé pečivo:„ Ano, je to pečivo z mražených polotovarů." „ Pokud si někdo koupí dopečenou kaizerku k svačině, je to nic proti ničemu, je to jeho volba", hodnotí pražský majitel pekárny Kabát. Domnívá se ale, že je na každém, aby se svobodně rozhodl, za co utrácí své peníze.

„Lidé nejsou hloupí, dokážou rozeznat kvalitu," tvrdí pekař Kabát.

Lidé často ani nevědí, že nekupují pečivo čerstvé, ale jen dopečené z polotovaru. Mražené pečivo je průmyslově vyráběný polotovar, který se po částečném předpečení následně šokově zamrazí při teplotě -35°C. Poté se zabalí do kartónů a je uskladněn v mrazených skladech při teplotě -18 °C. Tímto způsobem výrobci zaručují zachování kvality a dlouhou trvanlivost výrobků až na 9 měsíců. V zamraženém stavu se pečivo dostává i na prodejny, kde je podle potřeby dopékáno přibližně 10-15 minut. Toto zboží je určené k okamžité spotřebě, další den již zákazník sám pozná rozdíl. Na schopnost zákazníků poznat kvalitu spoléhá také majitel pražské pekárny Kabát: „Každý může obchodovat, s čím chce, zákazník pozná, co je dobré."

Legislativní úpravy pekaře nespasí

Svaz pekařů a cukrářů ovšem podceňuje schopnost zákazníků rozpoznat kvalitu: „Teď se připravila novela vyhlášky o potravinách. Bude dávat za povinnost informovat zákazníky, že ten výrobek je z mraženého polotovaru," řekl před časem Radiožurnálu předseda Jaromír Dřízel. „ Moc na legislativní úpravy nevěřím, zákazník není hloupý a kvalitu pozná," kontruje sebevědomě majitel pekárny Richard Kabát.


Zaujal vás článek?   


Autor: Světla Prokešová



V diskusi zatím není žádný příspěvek. Buďte první!

Nový příspěvek do diskuse



Katalog firem,
produktů a služeb

Místo pro Vaše odkazy. V případě splnění registračních podmínek zdarma zveřejníme.

Vyhledávání Nová registrace

Newsletter

Chcete zůstat v obraze? Připojte se k naší komunitě profesionálů. Objednejte si zasílání nejaktuálnějších příspěvků mailem.

Přihlásit k odběru
Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů
TEN ART, spol. s r.o.
Vyzkoušej Ekonomický Software DUNA
Výstaviště České Budějovice a.s.